Tijdens de Open Knowledge Conference die vorig week in Berlijn werd er ook de nodige aandacht besteed aan datajournalistiek. Mirko Lorenz (site) – journalist en infographic ontwerper bij Deutsche Welle – gaf een presentatie over datajournalistiek nu en in de toekomst. Zijn presentatie en een korte samenvatting.
Open Data in the Newsroom: What's the story? (Talk from OK Con 2011 in Berlin)
View more presentations from Mirko Lorenz
Samenvatting van de presentatie:
En de winnaar is… Open Data!
- We hebben allemaal data nodig.
- Het idee van open data wint steeds meer terrein.
- Data wordt steeds toegankelijker.
De status van datajournalistiek:
- Ten op zichte van vorig jaar is er veel vooruitgang geboekt.
- Journalisten moeten nog wel getraind worden.
- Data moet ‘schoon’ zijn: in het juiste formaat, compleet, foutloos etc.
- Data heeft verhalen nodig.
- Journalisten kunnen waarde toevoegen aan data door het nieuwsverhaal uit de data te filteren, en data zo te duiden.
Beren op de weg van de datajournalistiek:
- Veel bedrijven zien data niet als uitgangspunt, maar als extensie. (intrinsiek vs. Instrumenteel)
- Data kan een context bieden aan nieuwsverhalen, al gebeurd dat nog niet veel.
- Journalisten laten kansen liggen door een gebrek aan kennis en ervaring.
Ontwikkelingen in het veld:
- Steeds meer datajournalistiek getrainde journalisten.
- Workflow uitgekristalliseerd.
De toekomst:
- Voor toekomstige generaties worden andere tools de standaard.
- Hopelijk gaan meer mediabedrijven inzetten op datajournalistiek.