Te koop: persoonlijke data

In ruil voor (gratis) diensten geven we bedrijven onze persoonlijke data. Die kennis gebruiken bedrijven om geld mee te verdienen, bijvoorbeeld door marketeers te laten weten wat we leuk vinden. Fedrico Zannier kills the middleman; hij verkoopt zijn persoonlijke data gewoon zelf. “Het klinkt misschien gek, maar nu geven we alles gratis weg. Dat is nog veel gekker.”

Fedrico Zannier

Een maand geleden begon Zannier een Kickstarter Campagne: voor twee dollar kun je een dag aan data downloaden, voor vijf dollar krijg je een hele week. In ruil voor een paar dollar krijg je zelfportretten, screenshots, locaties, bezochte websites en gebruikte zoektermen van een dag, week of zelfs van een maand. Volgens Zannier zouden meer mensen hun data moeten verkopen: waarom laten we anderen geld verdienen met onze informatie als we er zelf niets aan overhouden?

In 2012, advertising revenue in the United States was around $30 billion. That same year, I made exactly $0 from my own data. But what if I tracked everything myself? Could I at least make a couple bucks back?

In een NPR interview zegt Zannier dat hij als provocatie geld wil proberen te verdienen met zijn eigen data. Dat is gelukt, want inmiddels heeft hij ruim 2300 dollar opgehaald. Als je ook een dataset wilt kopen moet je snel zijn: vandaag is de laatste dag.

Filed under Geen categorie