Hoe onderzoeksjournalisten wereldwijd innoveren

Onderzoeksjournalisten uit alle windstreken verzamelden zich in Noorwegen voor de Global Investigative Journalism Conference. Datajournalist Winny de Jong was er namens OneWorld en verzamelde de meest innovatieve producties.

Truco! Kaarten

Gamification

Tijdens de tweede ronde van de presidentiele verkiezingen in Brazillie publiceerde Agencia Publica haar fact-checks als spelkaarten. “Wij controleerden de uitspraken van de presidentskandidaten en presenteerden die factchecks als kaarten uit het populaire Truco!-kaartspel.” Om het kaartspel Truco! te winnen, moet je goed kunnen bluffen en de bluf van anderen kunnen doorzien. Van links naar rechts zie je op de afbeelding de kaarten voor een kandidaat die zichzelf tegenspreekt; twijfelachtige informatie; onhoudbare informatie en loze beloften – Truco!; onjuiste informatie; en juiste informatie – Zap!.

Door de factchecks te verbinden aan een spel dat iedereen in Brazilië kent, bereikte Publica een groter publiek dan anders. Bovendien waren uitspraken en illustraties gemakkelijk te delen via sociale media; werd er elke week een samenvatting gepubliceerd; konden lezers voor welke kaarten toelichting bij de kandidaten gevraagd moest worden; en werd er per ronde een e-book gepubliceerd.

Multimedia dossier

Journalisten Huub Jaspers, Hanna Möllers en Sanne Terlingen werkten samen aan een onderzoek naar de mysterieuze dood van de Eritirease vluchteling Kahsay Mekonen. Want waarom hij afreizen naar Nederland, met succes asiel aanvragen en dan maanden later zelfmoord plegen in Duitsland? Op zoek naar antwoorden publiceerde het drietal onder meer een radiodocumentaire voor Argos en een tv-uitzending voor TV Bremen en verschillende artikelen voor OneWorld. Terlingen combineerde op de website over het onderzoek al deze media. Een ware multimediale productie die gebruik maakt van de mogelijkheden van het internet. Dit met behulp van tools als SoundCite JS, Thinglink en Storymap JS.

Next to Die2

Robotjournalistiek

The Marshall Project doet verslag van het Amerikaanse rechtssysteem. In Next to Die vertellen het verhaal van de doodstraf. Het project kijkt niet alleen terug, het toont ook wie er waarom ter dood veroordeeld en wanneer die straf wordt uitgevoerd.
En dit allemaal zonder schokkend grafisch materiaal, dankzij stijlvolle interactieve illustraties. De schaduwen – veroordeelden worden gevisualiseerd als silhouetten met schaduwen – tonen of en hoe lang geleden iemand is geëxecuteerd. De subtiliteit van deze datavisualisatie is uitzonderlijk.

Verder is een deel van de website geautomatiseerd legt Marshall Project journalist Tom Meagher uit: “Onze partners, zoals The Houston Chronicle of de Tampa Bay Times, volgen deathrow voor hun eigen verslaggeving. Onze samenwerking bestaat eruit dat zij de informatie die ze verzamelen invoeren in ons systeem. De homepage laat automatisch de eerstvolgende executie zien.” Robotjournalistiek is misschien een groot woord, maar deze automatisering zorgt er wel voor dat het up to date houden van de site relatief weinig arbeid kost.

Meer onderzoeksjournalistiek

Op zoek naar inspirerende onderzoeksjournalistiek? Kijk dan eens naar de winnaars van de Global Shining Light Award. Deze prijs beloont onderzoeksjournalistiek in opkomende en ontwikkelingslanden. Dit jaar werd de prijs gedeeld door de producties Imperium van As over de toenemende tabaksmokkel in Zuid-Amerika en Onheilige alliantiese over corruptie door de familie van de premier van Montenegro. Yanukovitsleaks over corruptie van de Oekraiense ex-president Viktor Janoekovich kreeg een eervolle vermelding.

Dit artikel verscheen eerder op Persinnovatie.nl.

Filed under Geen categorie