Datajournalistiek volgens David Donald

Ik was bij de VVOJ conferentie 2012 – 16 en 17 november in Antwerpen. Met dit jaar speciale aandacht voor datajournalistiek en datavisualisatie, inclusief een datajournalistiek trainingsdag op 15 november. Lees hier alle blogposts over de conferentie.

Bij de Data Journalism Bootcamp-dag opent David Donalddata editor bij het Center for Public Integrity – met een introductie tot Microsoft Acces. Maar naast veel praktische tips, gaf hij ook zijn visie op datajournalistiek:

  • Datajournalistiek is journalistiek

    Hoe kom je in drie stappen aan een goed verhaal? Stap 1 – Kies een onderwerp – een systeem – en zoek uit hoe het hoort te werken. Lees er alles over en praat met experts. Stap 2 – Zoek uit hoe het in de praktijk werkt. Praat met experts, ervaringsdeskundigen en doe onderzoek. Stap 3 – Zoek de verschillen en vindt jouw verhaal. Dit geldt voor journalistiek, maar ook voor datajournalistiek.

  • Check alles, en check het nog een keer

    Donald is voorstander van wat hij de Reagan-methode noemt; gebaseerd op een uitspraak van de oud-president:

    Trust the Russians, but verify everything

  • Garbage in, garbage out

    Een verhaal is zo goed als de data waarop het gebaseerd is.Begin met onbetrouwbare data, en je krijgt een onbetrouwbaar verhaal – garbage in, garbage out. Natuurlijk is dat geen reden om niet meer met data te werken. David Donald:

    Sometimes it turns out that data isn’t to reliable. People than sometimes asks me why I still use data for journalism. I tell them: You still interview people. People lie all the time. So when are you gonna stop interview people?

  • Data: reductie van de realiteit

    Data alleen is niet voldoende voor een verhaal: één bron is geen bron. Bovendien geeft data alleen maar antwoord op de vragen wie?, wat?, waar?, wanneer? en hoe?; nooit op waarom?. David Donald:

    And data is always a reduction of reality. It is not reality.

    ‘Dus’, zegt Donald, ‘moet je vragen stellen aan de experts. Is het echt zo? Data alleen is niet genoeg.’

  • Samenwerken is belangrijk

    Na data-analyse begint de traditionele journalistieke werkzaamheden.

    I’m a data-person. So I’m glad I don’t need to do the reporting.

    Verhalen gebaseerd op data moeten nog steeds geschreven, gefilmd en gemonteerd worden. Dan kan het handig zijn om in een team te werken.

  • Wordt niet overmoedig

    Data is cool – zeker. Maar data nooit perfect. Om te beginnen heb je niet de ‘echte cijfers’.

    First of all the data most of the time isn’t real time. By the time you got the data things have changed alreader

    Je loopt dus altijd iets achter. Bovendien wordt de meeste data verzamelt door mensen – en mensen maken fouten. Dus – tip van de meester – als je iemands naam in een artikel wilt noemen op bais van de data: neem contact op met diegene. Misschien is er wel een logische verklaring voor een en ander…

Filed under Geen categorie