TRAC FM: per sms data verzamelen in Afrika

TRAC FM example of info graphic

Datajournalistiek bedrijven in Afrika is lastig; cijfers zijn vaak onbetrouwbaar of niet beschikbaar. De Nederlandse NGO TRAC FM biedt een oplossing: [tweetable alt=”#datajournalistiek in Afrika – @tracfm verzamelt data door radio en sms te combineren”]door radio en sms te combineren kunnen journalisten real-time data verzamelen[/tweetable].

Gastblog door Jurre de Beer van TRAC FM

Community radio

Voor veel Afrikaanse burgers is radio de belangrijkste informatiebron. Vooral op het platteland is radio nog erg populair. Zo luistert 95% van de mensen in Uganda wekelijks naar de radio. Radio is goedkoop en overal te ontvangen. TRAC FM bouwt voort op de traditie van community radio en combineert deze met datavisualisatie software en SMS. Presentatoren kunnen zo enquêtes houden onder hun luisteraars.

The Voice of Holland

Luisteraars kunnen per sms gratis stemmen op stellingen. Een vergelijkbare techniek die we kennen van programma’s als The Voice of Holland waar je met een sms op je favoriete artiest kunt stemmen. De smsjes komen real time binnen bij de radiopresentator – hij kan de berichten direct delen met zijn luisteraars. “Voordat we deze software gebruikten konden mensen hun mening delen doorin te bellen, maar dan is er slechts plek voor een handjevol mensen”, vertelt radiopresentator John Ocen van Radio Wa in Noord Uganda. “Nu krijgen we honderden sms-jes tegelijk binnen, waardoor je een breder beeld krijgt van de mening van de luisteraars.”

TRAC FM Dashboard

Pollresultaten komen real time binnen.

Confronteren

Volgens Ocen kunnen radiojournalisten met TRAC FM beter hun werk doen. Want niet alleen de interactie met de luisteraar wordt groter, het is ook mogelijk om politici te confronteren met de resultaten van een poll. “Wanneer we lokale instanties uitnodigen voor de talkshow, dan kunnen we ze nu confronteren met de resultaten. De TRAC FM uitkomsten geven ons de kans om te kunnen zeggen: ‘deze resultaten komen niet overeen met wat u zegt of beloofd heeft’.” In 2011 en 2013 werd TRAC FM hiervoor genomineerd voor een datajournalism award.

Data gedreven debat

Inmiddels hebben 98.000 Ugandezen gestemd via de 18 radiostations waarbij het platform sinds 2010 actief is. Per poll doen er binnen een uur gemiddeld 700 mensen mee. “Those who participate in TRAC FM polls see them as a useful platform for informing the wider society about problems and applying pressure for change”, zo staat in een case study van het Institute of Development Studies. Volgens oprichter Wouter Dijkstra is TRAC FM een unieke methode die oude en nieuwe media samensmelt tot een platform voor burgerparticipatie: “De data-gedreven debatten die uit de enquêtes voortvloeien, betrekken de burgers bij inhoudelijke maatschappelijke discussies met mede-burgers en ambtenaren of andere instanties.”

TRAC FM is inmiddels aan het uitbreiden naar andere Afrikaanse landen waaronder Somalië, Tanzania en Kenia.

Filed under Geen categorie