Data op de nieuwsvloer: what’s the story?

open data in the newsroom

Tijdens de Open Knowledge Conference die vorig week in Berlijn werd er ook de nodige aandacht besteed aan datajournalistiek. Mirko Lorenz (site) – journalist en infographic ontwerper bij Deutsche Welle – gaf een presentatie over datajournalistiek nu en in de toekomst. Zijn presentatie en een korte samenvatting.

Samenvatting van de presentatie:

En de winnaar is… Open Data!

  • We hebben allemaal data nodig.
  • Het idee van open data wint steeds meer terrein.
  • Data wordt steeds toegankelijker.

De status van datajournalistiek:

  • Ten op zichte van vorig jaar is er veel vooruitgang geboekt.
  • Journalisten moeten nog wel getraind worden.
  • Data moet ‘schoon’ zijn: in het juiste formaat, compleet, foutloos etc.
  • Data heeft verhalen nodig.
  • Journalisten kunnen waarde toevoegen aan data door het nieuwsverhaal uit de data te filteren, en data zo te duiden.

Beren op de weg van de datajournalistiek:

  • Veel bedrijven zien data niet als uitgangspunt, maar als extensie. (intrinsiek vs. Instrumenteel)
  • Data kan een context bieden aan nieuwsverhalen, al gebeurd dat nog niet veel.
  • Journalisten laten kansen liggen door een gebrek aan kennis en ervaring.

Ontwikkelingen in het veld:

  • Steeds meer datajournalistiek getrainde journalisten.
  • Workflow uitgekristalliseerd.

De toekomst:

  • Voor toekomstige generaties worden andere tools de standaard.
  • Hopelijk gaan meer mediabedrijven inzetten op datajournalistiek.
Filed under Geen categorie