Gereedschapskist datajournalistiek 3

Welke gereedschappen hebben beginnende datajournalisten nu echt nodig? Tijdens de News:Rewired conferentie ‘noise to signal’ op 27 mei 2011 spraken doorgewinterde datajournalisten daarover. Samen presenteerden zij een complete toolkit met daarin kennis, vaardigheden en gereedschappen. Check hier een van de presentaties (incl. samenvatting) en de videoregistratie.

Martin Stabe (site) is een Britse journalist met nieuwe media als specialisatie. Hij werkt bij Financial Times als ‘interactive producer’. In die functie houdt hij zich bezig met – zijn woorden, niet de mijne – ‘alles online dat geen offline equivalent heeft’. Dus. Eerder werkte hij voor Press Gazette. In zijn presentatie licht hij toe hoe je met verschillende datasets tot een verhaal kan komen.

De kernpunten:

  1. De Verenigde Staten kennen een lange geschiedenis van Computer Assisted Research (CAR). Dankzij CAR werden wetenschappelijke methodese – onder meer netwerk analyses en statistiek – geintroduceerd in de journalistiek.  Twee concepten uit de lange CAR-traditie die Stabe de moeite waard vindt:
    • ‘Enterpriced Join: verhalen gevonden/ontdekt door het combineren van datasets.
      • Enterpriced – hiermee het type verhaal bedoeld dat het midden houdt tussen niet-geagendeerd nieuws en een onderzoeksverhaal.
      • Join – hiermee doelt men op het combineren (to join) van databases. Door sets van data te combineren kun je tot nieuwe informatie komen. Een complexe join kan uit meer dan twee of drie gecombineerde databases bestaan. Je kunt zo verborgen verbanden aan het licht brengen.
    • Het vastleggen van overheidsbestuurslagen en hun structuren, op basis van (geografische) data.
  2. Ondervraag de informatie. Data komt vaak in grote hoeveelheden, gerangschikt in een format dat niet bedoeld is om gemakkelijk journalistieke verhalen uit te halen. Het is dus belangrijk om de juiste vragen te stellen aan een dataset. Formuleer je zoekopdracht voor een dataset – een zogenoemde query -zorgvuldig. Dit luistert net zo nauw als het stellen van een vraag aan iemand die je interviewt.
  3. Poets je data op. Voor dat je met data kunt werken is het belangrijk dat alles in hetzelfde formaat staat (anders kun je datasets niet combineren); en dat errors verwijderd zijn.
  4. Tips voor data online:
  5. Data workflow: data verzamelen; data verwerken; data en resultaten publiceren.
  6. De toekomst van datajournalistiek:
    • Evolutie in de datajournalistiek: de ontwikkeling van dynamisch naar live. (Zoals datajournalistiek eerder van statische datavisualisaties naar dynamische visualisaties groeide.)
    • Data wordt socialer. Door social media toe te voegen aan de mix, wordt ook de datajournalistiek interactiever. (En persoonlijker.)

Het complete overzicht van de ‘gereedschapkist datajournalistiek’-presentaties van de sessie vind je hier.

Filed under Geen categorie